miercuri, 25 octombrie 2023

Pitorescul la el acasa: Alberobello

de Livia Mihaela Manzatu
     Dacă ajungi în Puglia - regiunea situată în „tocul” Italiei, este obligatoriu să  „bifezi” vizitarea orășelului-emblematic al acesteia: Alberobello, situat la mai puțin de 60 de kilometri sud-est de Bari, mai precis în Valle d’Itria (Valea Itria), considerată pe drept cuvânt una dintre cele mai pitorești zone ale Italiei.
Acest loc de poveste s-a aflat și pe lista noastră în scurtul circuit de Paște  pe care l-am făcut în sudul Italiei, când creștinii catolici și ortodocși au celebrat Sfintele Sărbători la aceeași dată.
Alberobello, cu ale sale căsuțe “trulli”, era un obiectiv pe care îl așteptam de mult timp să îl vizitez, așa încât nu mică mi-a fost bucuria când am aflat că agenția de turism îl avea inclus în program.
Despre Alberobello… doar cuvinte de uimire.

Celebrele căsuțe trulli, cu ale lor acoperișuri țuguiate - care personal mi-au amintit de faimoasa căciulă a lui Oblio, personajul din desene animate -  ne întâmpinau la
tot pasul. Valea Itria abundă în astfel de căsuțe, dar în Alberobello se găsesc în cel mai mare număr (peste 1500), dovadă că această Vale este supranumită „Terra dei Trulli”. Am aflat că la construcția acestor acoperișuri s-au utilizat plăci de piatră așezate în cercuri tot mai mici, în așa fel încât fiecare placă era acoperită pe jumătate de placa de deasupra care o fixa cu greutatea ei. Pe fiecare acoperiș apare desenat câte un simbol mistic (stele, inimi, cruci, semiluni etc.) pentru alungarea duhurilor rele. Ceea ce este și mai interesant este faptul că acoperișurile sunt de sex masculin și feminin: cele masculine au vârful în formă de capsulă de mac, numit pinakkolo. Despre cele feminine...nu am aflat cum se numesc!
Pereții acestor trulli, văruiți în alb, au aproximativ un metru grosime și acest lucru creează o atmosferă plăcută: iarna – cald, iar vara – răcoare. La fel ca în cazul acoperișurilor, și pereții sunt realizați cu aceeași tehnică originală de suprapunere și îmbinare, fără a fi nevoie de vreun material pe post de liant.
Construcția ingenioasă a acestor trulli își are rădăcinile în trecutul îndepărtat al Văii Itria, mai precis în a doua jumătate a secolului al XVl-lea, când locuitorii au început să ridice aceste trulli pentru a evita plata taxelor imense percepute de principii din Napoli. Căsuțele din piatră erau, astfel, un mod de a păcăli autoritățile: în cazul unei inspecții regale, cu ajutorul a trei cai îndreptați în direcții diferite, se îndepărta piatra de la baza acoperișului care menținea toată casa și, astfel, întreaga construcție se transforma într-un morman de pietre. După plecarea inspecției, casa se refăcea relativ ușor.
Cele mai vechi trulli datează din secolul al XVI-lea, fiind înscrise în 1996 in Patrimoniul Mondial UNESCO.
Astăzi, majoritatea celor 1500 de trulli din Alberobello sunt transformate în magazine, vile de lux, restaurante și case. Pentru cei cu dare de mână există posibilitatea cumpărării unei astfel de locuințe, la prețuri ce pot depăși 80.000 de euro.

Un comentariu:

  1. Articolul tau, draga mea Livia, mi-a trezit mari nostalgii...stii tu de ce! ;) Imi face mare bucurie sa-ti citesc randurile si sa-mi amintesc de momente minunate petrecute impreuna. La cat mai multe! :)

    RăspundețiȘtergere