luni, 19 decembrie 2022

“Eu sunt Čumil, cea mai fotografiată statuie din Bratislava”

de Livia Manzatu
Dacă nu mă cunoști, eu sunt statuia de la intersecția străzilor Laurinská și Panská, nu departe de centrul vechi al orașului Bratislava. Lumea mă știe și sub numele de “om la muncă”.
Cerându-i-se să sculpteze o statuie care să mai estompeze din aspectul comunist al zonei, Viktor Hulik, “tatăl” meu, a considerat că cel mai potrivit ar fi să mă întruchipeze în bronz, nici mai mult nici mai puțin decât într-un muncitor de la canalizare. Nici nu bănuiam că peste ani voi deveni atât de faimos și fotografiat de toată lumea care mă vede!  
La 26 iunie 1997 am apărut în fața lumii. Fiind amplasat la o intersecție și stând cu capul afară din canal (deh, la muncă își mai ia omul și pauză), am avut parte de multe peripeții din partea trecătorilor care se împiedicau literalmente de mine sau din partea șoferilor neatenți…de câteva ori mi-am pierdut capul, dar nu după domnișoare frumoase – așa cum unii au
insinuat că aș trage cu ochiul pe sub fustele lor (dacă vă uitați cu atenție la privirea mea, nici nu aș avea cum!)  Pentru a feri trecătorii și șoferii de noi accidente, municipalitatea s-a gândit să pună chiar lângă mine un panou de avertizare. Am scăpat!
Și cum stau eu și privesc trecătorii, privirea îmi e atrasă din când în când de câte un grup de turiști bucuroși că m-au găsit. Toți fac coadă să mă fotografieze și să mă mângâie pe caschetă: au aflat ei că prin acest gest li se va îndeplini o dorință. 
Am ajuns vedeta Bratislavei, poate chiar unul din simbolurile ei…la magazinele de suveniruri găsești o mulțime de articole cu mine: magneți de frigider, brelocuri, căni, ilustrate etc.
 Dacă m-ai întreba dacă sunt de acord cu legenda care s-a creat în jurul meu, aceea de muncitor care trage cu ochiul pe sub fustele doamnelor, eu atât aș spune, cu mândrie: CHIAR  ȘI  UNA  DINTRE  CELE  MAI  UMILE  MESERII  DIN  LUME  ÎȘI  POATE  GĂSI  ÎNTRUCHIPAREA  ÎNTR-O  STATUIE  DIN  BRONZ!
Te aștept la Bratislava să ne cunoaștem!
Te salut cu drag,

Čumil

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu