miercuri, 8 februarie 2017

Lisabona – un oraş al culorilor

de Anca Stefana Ciolacu
      Lisabona nu a fost nici primul, nici macar unul dintre ultimele oraşe pe care le-am văzut în timpul călătoriilor mele. Nu ştiu de ce m-am oprit tocmai la el. Poate datorită senzaţiei de bine pe care o am de fiecare dată, când mă gândesc sau când revăd poze din cele 3 zile petrecute acolo.
    Lisabona nu este un oraş al unui singur obiectiv turistic, nu are o Sagrada Familia a Barcelonei. Lisabona este oraşul străduţelor înguste şi lungi, al teraselor ascunse de flori la pervazuri, al tramvaiului vechi care urcă şi coboară din Alfama în Bairro Alto. Oraşul celor 3 cartiere care îl definesc: Alfama - cel mai vechi, de fapt un labirint de străduţe colorate; Bairro Alto – sus pe deal, după cum îi spune şi numele, oferă o panoramă aurie a Lisabonei la apus şi Belem, de-a lungul fluviului Tejo, adăposeşte majoritatea monumentelor şi obiectivelor de vizitat.
     Dintre toate, Belem mi s-a părut un mic oraş, de sine stătător. Un orăşel port, de fapt, cu o cromatică diferită de restul Lisabonei. Asociat cu era marilor descoperiri şi traversat de fluviul Tejo, Belem adăposteşte o mare parte din monumentele turistice. Mănăstirea Jeronimos, deosebită prin stilul manuelit şi prin
mormântul lui Vasco da Gama; Turnul Belem cu vedere asupra fluviului şi statuii Cristo Rei şi Monumentul Descoperirilor.
      Lisabona este şi oraşul celor mai frumoase apusuri pe care le poţi vedea, fie din grădina cu flori din Bairro Alto, fie de la castelul Sao George, fie din Praca do Comercio. Pentru că este şi cea mai însorită capitală europeană şi locul în care soarele apune chiar deasupra oceanului. Am văzut Lisabona, chiar în ziua Floriilor noastre şi a Paştelui catolic şi i-am simţit gustul –Pasteis de Belem (prăjitura din Belem) şi i-am ascultat ritmul melancolic şi melodios – Fado. În ciuda unei greve generale, am reuşit să ajung şi în Sintra, oraşul palatelor şi al parcurilor naţionale. O destinaţie absolut minunată, un orăşel grădină, plin de flori, îmbrăcat în verde şi colorat de cele 3 castele: Palatul Pena, cel mai vizitat din Portugalia, Castelul Maurilor şi Palatul Naţional Sintra.
      Palatul Pena, construit de regele Ferdinand al II-lea al Portugaliei, este de fapt poarta spre o lume de basm cu tuneluri, creneluri colorate şi ferestre cu vederi panoramice asupra întregii zone a Sintrei. Interiorul este o incursiune în istoria regală a Portugaliei, iar parcul natural ce-l înconjoară – un labirint verde cu specii rare de arbori şi flori, statui ascunse, cascade, poduri şi mici izvoare.
     Lisabona poate fi văzută în cuplu, fiind boemă şi romantică, în Lisabona te poţi pierde singur pe străduţele ascunse, în Lisabona poţi petrecere o seară frumoasă cu prietenii, în ritm de fado, în Lisabona te poţi pierde şi regăsi, în mii de nuanţe şi culori.


2 comentarii: